Księgowość - prowadzenie ksiąg Lublin
Działające w Lublinie Biuro Rachunkowe i Księgowe ZOMER świadczy na rzecz przedsiębiorców kompleksowe usługi z zakresu prowadzenia ksiąg handlowych, często określanych mianem pełnej księgowości. Tego typu dokumenty zawierają zestawienia różnych zdarzeń gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie. Zgodnie z obowiązującą Ustawą o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku do posiadania oraz systematycznego wypełniania wspomnianej dokumentacji zobligowane są pewne grupy podmiotów.
Wśród nich wymienia się m.in.:
- spółki cywilne oraz handlowe (osobowe i kapitałowe);
- osoby fizyczne oraz spółki jawne i partnerskie, które w poprzednim roku obrotowym osiągnęły przychody netto o łącznej wartości co najmniej 2 mln euro;
- banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (tzw. SKOK-i), fundusze inwestycyjne i emerytalne, zakłady ubezpieczeniowe;
- organy samorządów terytorialnych;
- jednostki organizacyjne niedysponujące osobowością prawną;
- oddziały i przedstawicielstwa zagranicznych firm działających w Polsce.
Na prowadzenie pełnej księgowości dobrowolnie mogą zdecydować się również inne niewymienione powyżej podmioty.
Księgi rachunkowe – ogólna charakterystyka
Mianem księgi rachunkowej określa się specjalne zestawienia zawierające uporządkowane chronologicznie zapisy księgowe, odnoszące się do aktywów i pasywów firmy, a także jej obrotów handlowych i sald.
W skład wspomnianego dokumentu wchodzą:
- dziennik, czyli wykaz zrealizowanych operacji gospodarczych wraz z przypisanymi im oznaczeniami numerowymi;
- księga główna – prowadzona metodą podwójnego zapisu, polegającą na księgowaniu poszczególnych zdarzeń na dwóch kontach równocześnie (po stronie Winien i Ma);
- księgi pomocnicze (tzw. konta analityczne) – służące do uzupełniania informacji zawartych w księdze głównej;
- zestawienie obrotów i sald (bilans próbny) – wykaz wszystkich kont syntetycznych, sald początkowych i końcowych oraz obrotów debetowych i kredytowych;
- wykaz składników aktywów i pasywów – inwentarz sporządzany przez firmy, które dotąd nie prowadziły pełnej rachunkowości.
Podmioty prowadzące pełną księgowość zobowiązane są do dokładnego ewidencjonowania wszystkich zdarzeń gospodarczych oraz systematycznego sporządzania sprawozdań finansowych i rachunku przepływów pieniężnych.
Prowadzenie pełnej księgowości w praktyce
Księgi handlowe powinny być sporządzane w porządku chronologicznym (zgodnie z datami poszczególnych operacji gospodarczych). Dzięki temu na ich podstawie można łatwo przygotować deklaracje podatkowe, sprawozdania finansowe oraz zestawienia obrotów i sald w odpowiednim terminie. Przy wpisywaniu danych we właściwych miejscach należy zadbać o wyodrębnienie informacji dotyczących sytuacji majątkowej przedsiębiorstwa.
Zalicza się do nich dane o:
- stratach i zyskach;
- przychodach i wydatkach poniesionych w celu ich osiągnięcia;
- należnościach i zobowiązaniach;
- aktualnym stanie środków pieniężnych na firmowych kontach.
Nowo powstałe firmy są zobowiązane do otwarcia ksiąg rachunkowych w ciągu 15 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej. Pozostałe podmioty są zobowiązane do dopełnienia tej formalności wraz z nastaniem nowego roku obrotowego, jak również w sytuacji zmiany formy prawnej przedsiębiorstwa bądź zainicjowania postępowania upadłościowego i procesu likwidacji organizacji. Do zamknięcia pełnej księgowości dochodzi w analogicznych okolicznościach – na finalizację wszystkich procedur z tym związanych właściciel firmy ma jednak trzy miesiące od zaistnienia wskazanych okoliczności.
Biuro rachunkowe w Lublinie – zakres usług
Zlokalizowane w Lublinie Biuro Rachunkowe i Księgowe ZOMER oferuje przedsiębiorcom kompleksową pomoc w prowadzeniu ksiąg handlowych. W zakresie świadczonych przez nas usług mieści się m.in.:
- księgowanie dokumentów do celów podatkowych;
- sporządzanie deklaracji z tytułu podatku VAT i CIT;
- ewidencjonowanie dokonywanych operacji finansowych;
- opracowywanie wykazów środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
- przygotowywanie rocznych zeznań podatkowych na podstawie wpisów zawartych w księgach rachunkowych;
- dokonywanie miesięcznych odpisów amortyzacyjnych;
- reprezentowanie klientów przed Urzędami Skarbowymi i innymi organami administracyjnymi.
Serdecznie zapraszamy do współpracy!